Op 2 en 3 juni vond de European Axiell User Conference plaats in Manchester, een conferentie voor alle Europese Adlib, Calm, Mimsy en Emu gebruikers. Voor het eerst was de conferentie gespreid over twee dagen, met een interessant programma van presentaties, discussiegroepen, product updates en case-studies. Hoewel de conferentie gericht was op alle Europese gebruikers, kwam het merendeel van de aanwezigen uit het Verenigd Koninkrijk. Door het feit dat de conferentie verspreid was over twee dagen, was er veel meer mogelijkheid tot netwerken. Vooral op de avondreceptie kwam het al snel tot boeiende gesprekken.
Trots kondigde Axiell de overname aan van Mobydoc, een collectiebeheersysteem dat door meer dan 300 instellingen gebruikt wordt, voornamelijk in Frankrijk. Net zoals bij de andere collectiebeheersystemen, zal voor de gebruikers van Mobydoc Axiell Collections, de web-based variant, een belangrijke rol gaan spelen.
Axiell Collections krijgt nu volledige aandacht van Axiell. Axiell Collection komt boven de API’s van de vijf pakketten te staan. Nieuwe features worden niet meer ontwikkeld ter hoogte van de database-laag, maar wel voor de gedeelde bovenliggende lagen.Naast Axiell Collections was er ook aandacht voor Axiell Quria en Axiell Welearn voor bibliotheek en onderwijs. Axiell Quria is een totaalpakket voor bibliotheken en probeert hierin revolutionair te zijn. Axiell Welearn probeert een antwoord te geven op de vraag hoe collectiedata optimaal gebruikt kan worden in het onderwijs. Helaas kregen we van beide pakketten geen demo te zien, en was het ook niet meteen duidelijk wat we er ons bij moeten voorstellen.
Ian Rowson, general manager UK, gaf een overzicht van de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek met betrekking tot de support service. Opvallend was dat de Adlib gebruikers het minst tevreden zijn op het vlak van support. Bij het netwerken achteraf, bleek dat Adam Schatz, global director of business area Axiell ALM, hier veel belang aan hecht en hij het nodige zal doen om de ervaring van de klanten met de support service te verbeteren.
Naast de plenaire sessies, waren er ook product streams voor de verschillende pakketten. Adlib, Calm, Mimsy en Emu gebruikers werden opgesplitst en kregen presentaties en discussies met betrekking tot data-controle, collectiemobiliteit, het online brengen van collecties, digital asset management, … Interessant om te zien dat zoveel instellingen met dezelfde problemen worstelen, en hoe sommige instellingen creatief omgaan met de uitdagingen die zich stellen. Zoals de National Museums Scotland die net een applicatie-upgrade achter de rug hebben, of zoals de Victoria Gallery & Museum University of Liverpool die actief vrijwilligers gebruiken voor het aanvullen van records in hun adlib-database, of zoals de British Film Institute die experimenteert met crowdsourcing. Ik vond het echt jammer dat het onmogelijk was om alle streams te volgen. Ik wil ook wel weten hoe het er aan toe gaat in de Smithsonian Institution op het vlak van beheer van archiefcollecties in Emu, of hoe de National Galleries Scotland Axiell Move (verhuismodule) gebruiken in combinatie met Mimsy.
Axiell vroeg ook actief naar feedback in de discussiegroepen. Niet alleen over de support service, maar ook over de implementatie van nieuwe features, over communicatie naar de klanten, de kwaliteit van de producten, de trainingen die ze organiseren, … Ook negatieve feedback werd gewaardeerd, nu is het aan Axiell om er iets mee te doen.
De conferentie werd afgesloten met een bezoek achter de schermen aan The Imperial War Museum North, The Museum of Science and History of de Whiworth Art Gallery. Chapeau voor Axiell! Alles was perfect georganiseerd en iedereen was tevreden over de conferentie.
Goed dat jullie geweest zijn want ik had geen gelegenheid. Fijn om te zien dat Axiell goed lijkt op het vlak van gebruikers bevragen. Nu nog een keer in Nederland… ik ben het eens met de pakketten zoals Quria, eHub en Arena die niet altijd duidelijk zijn in wat ze doen.
Ik heb meer informatie aan Sales gevraagd en gekregen.