Welkom! Forums Algemeen Waarom zijn verwijzingen vanuit brontitels naar artikelen niet zichtbaar?

Weergave van 4 reactie threads
  • Auteur
      Arno van Os
      Deelnemer

Een heel algemene vraag voor alle Bibliotheekgebruikers
      Wij (registrator en bibliothecaris van Museum Catharijneconvent) verbazen ons: In de standaard applicatie van de bibliotheek kunnen er wel verwijzingen vanuit artikelen naar brontitels (bv. tijdschrift- of boektitels) worden ingevoerd. In de betreffende brontitel is echter geen relatie te zien naar alle artikelen, die uit de betreffende bron zijn ingevoerd. De brontitels zijn daardoor lege hulzen, waarbij je niet direct ziet waarom ze ingevoerd zijn. Normaal zijn in Adlib dergelijke relaties aan beide kanten te zien, maar in dit geval ontbreekt er dus iets.

Zijn er bibliotheekgebruikers, die zich deze vraag ook al stelden? Is mijn vraag vreemd wellicht?
      Is er een reden, waarom er geen relaties naar artikelen in brontitels te zien zijn? Hebben we een afwijkende applicatie?

Ik dank alvast voor elk helder antwoord.

Vriendelijke groet,
      Arno van Os

Beste Arno,

Ik heb me hier ook over verbaasd toen ik bezig was met artikelen en bijbehorende tijdschriften. Maar ik kreeg als antwoord dat je bij de ingang artikelen kan zoeken op brontitel.
      En je kan bij de brontitel een link overzicht krijgen van de recordnummers die er aan hangen, waar je dan net niets aan hebt, want wat zegt een recordnummer inhoudelijk..
      Maar een mooi overzichtje van alle artikelen die aan tijdschrift x met jaargang y hebben, zit er niet in. Tenzij je een geavanceerde / combinatie zoekactie doet. (en je die data netjes ingevoerd hebt).

Overigens had ik hier nog recentelijk een foutmelding over: wanneer ik een artikel bewerkte, werd ook de brontitel gelockt en deze bleef gelockt. Vorige week een nieuwe ‘build versie’ gekregen van Adlib 4.5.2 waarmee dit gefixt is.

Ben je op de hoogte van de ontwikkelwishlist voor Collections? Ik vergeet standaard waar deze te vinden is, maar wellicht wordt dit onderwerp meegenomen (of kan je het opvoeren).

Met vriendeijke groeten,
      Janneke Polderman

Arno van Os
      Deelnemer

Beste Janneke,

Jouw antwoord bevestigt wat ik helaas al dacht. Dit zegt echter niet, dat zichtbare relaties vanuit brontitels naar artikelen géén logische keus zou zijn. In onze applicatie kwam ik bij toeval ook artikelrecords tegen waarbij náást een brontitel ook dezelfde brontitel als ‘koepelrecord’ was toegevoegd. Dit heeft als direct gevolg, dat bij de brontitel de daaraan gekoppelde artikelen ook te zien zijn. Het is mogelijk dat deze manier van koppelen niet helemaal de juiste is en ik heb het idee, dat er toch een nieuw relatieveld bij de brontitels zou moeten worden toegevoegd. Dit laatste is een ingreep in de applicatie, die ik zelf wellicht zou kunnen uitvoeren. Ik wacht af, hoe mijn collega, bibliothecaris, aankijkt tegen de wijze van zichtbaar maken van deze relaties.

In ons museum gebruiken we een antieke applicatieversie, die door mij voor gebruik in ons museum al jaren up-to-date wordt gehouden met adapls en aanpassingen in velden. Hierbij probeer ik altijd de laatste standaardapplicatie te volgen.
      Ik maak nog geen gebruik van de Collectionswishlist; ik heb Collections getest voor een eventuele conversie (van een grote niet-museum database), en in de testresultaten hebben we aan Axiell al een paar wensen en verbeterpunten meegegeven.

Ik hoop, dat er nog andere bibliothecarissen in het land zijn, die over deze kwestie heldere gedachten hebben.

Vriendelijke groet,
      Arno van Os

Rolf
      Sleutelbeheerder

Hallo Janneke & Arno,

Een kleine opmerking in de kantlijn: je kunt m.b.v. Designer instellen welke velden je in het Link Overzicht te zien krijgt. Meer informatie hier.

De terugverwijzing, in dit geval ‘in welke artikelrecords komt deze brontitel voor’, gaat met een Feedback-database. Wat je ziet in het Link Overzicht kun je voor die feedback database instellen m.b.v. tags (en leestekens) in de Format string voor de desbetreffende Feedback database.

Feedback-database in Adlib Designer

Dit plaatje is van modelapplicatie 5.4.1, waarin brontitels in een dataset in Document zitten. Er zijn ook applicatieversies met een aparte database voor brontitel, maar het mechanisme is hetzelfde.

Dit even terzijde.

Groeten
      Rolf

Hallo Rolf,

Dank! Dit geeft inderdaad wel meer info.

Groeten,
      Janneke

Weergave van 4 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven