Transcripten registreren

Welkom Forums Algemeen Transcripten registreren

Weergave van 2 reactie threads
  • Auteur
      Julie Peterse
      Deelnemer

Dag allemaal, wij hebben in onze collectie handgeschreven documenten. Van een aantal zijn in het verleden zorgvuldige transcripten en vertalingen gemaakt. Die registreer je niet als object, maar we willen ze wel graag ergens meenemen in de objectregistratie. Hoe gaan jullie hiermee om?

Rolf
      Sleutelbeheerder

Hoi Julie,

Hoe (waar) zijn de handgeschreven documenten zelf geregistreerd? In Bibliotheek lijkt me niet terecht, als Museumobject lijkt me beter.

En als de vertalingen en transcripten digitale documenten zijn, dan zou ik zeggen dat ze in veldgroepje Digitale Referenties horen, bij het object. Op die manier zijn ze vanuit Collections ook nog aanklikbaar en zichtbaar (leesbaar) te maken.

Ik ben ook benieuwd hoe anderen dit doen.

Ciao!

Rolf

Digna van Nielen
      Deelnemer

Hi Julie

Voor ons zou denk ik een transcriptie opgeslagen worden in het archief, dat een los systeem is bij ons van Axiell. Daarin slaan we al onze objectdocumentatie op. Ook omdat dit een duurzame plek is (denk bijv. aan bitrot) voor documenten.

De koppeling tussen Axiell – archief zit bij ons in de digitale referenties. We voegen voor een object steeds bij digitale referenties een link toe naar het dossier in het archiefsysteem. Omschrijving = archief, referentie = link naar dossier.

Verder maken we ook gebruik van de dataset ‘accessoires’, voor alles wat je als object wil registeren maar wat geen museaal object is. Denk dan aan fotonegatieven (oude reproducties), object steunen enz. Maar dat voelt hier, voor digitale documenten, niet helemaal correct.

Groetjes

Digna

Weergave van 2 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven