Tips & tricks – Wat is jouw favoriete sneltoets?

Welkom Forums Algemeen Tips & tricks – Wat is jouw favoriete sneltoets?

Tags: , ,

Weergave van 1 reactie thread
  • Auteur
      Digna van Nielen
      Deelnemer

Gister leerde ik de “alt + pijltje omhoog” om in een keer alle panelen in Collections te sluiten – wow! Dit doe ik héél vaak om snel alles te sluiten en te navigeren, en heel fijn dat daar een sneltoets voor is :-).

Mijn favoriete sneltoets die ik altijd deel tijdens trainingen, is er niet één van Collections maar van je browser: ctrl + F. Weet je niet waar een veld staat? Zet alle panelen open (“alt + pijl omlaag”!) en doe “ctrl + f”. Vooral tijdens de migratie waarbij Collections nog even wennen was, was het heel lekker om snel een veld op te kunnen zoeken.

Wat is jouw favoriete sneltoets?

Rolf
      Sleutelbeheerder

Goeie tip! Wat zijn mijn favoriete? Misschien Ctrl+H voor zoek/vervang, overal altijd, ook in Notepad++, Word, Excel… Maar ik heb er meer.

Als ik twee tabbladen van Collections (of 2 windows van applicaties) naast elkaar wil hebben: Eerst sleep ik het ene tabblad los naar een eigen browser-window. Dan doe ik Windows-toets pijltje naar rechts (of links), ALT-TAB naar het vorige window en Windows-toets pijltje de andere kant op (of Enter).

Nog eentje. Gisteren werd me gevraagd hoe je erachter komt in welk tabblad een bepaald tag staat. Als je weet in welk record je moet wezen, geeft Digna hierboven de gouden tip.

Als je nog niet weet in welk record je moet wezen, kun je dit doen:

1. Ga naar je favoriete test-record (minimaal één zo’n record is echt onmisbaar) en noteer het recordnummer. Stel even 74321
      2. Stel ook nog even dat XX het tag is dat je zoekt. Dan maak je een import-bestandje met deze 2 regels (in Windows Kladblok)

%0,XX
      74321,floep!

Dit bewaar je als (ik noem maar iets) floep.csv. Dan ga je in Collections naar Import, je kiest die csv. Kijk in instellingen of die allemaal kloppen, pas eventueel het veldscheidingsteken aan.

Zet het schuifje voor Alleen bijwerken AAN (anders overschrijft deze import alles in je testrecord behalve tag XX), laat Test import ook AAN staan en Opslaan na succesvolle test ook AAN. Klik OK. Als het goed is krijg je geen foutmelding en springt-ie meteen naar je testrecord.

En dan nu: Digna’s Alt-Pijltje-Omlaag, dan Ctrl+F, floep, Enter. Als het goed is, springt-ie naar het gezochte veld. Indien niet, dan heb je misschien het desbetreffende tabblad uitgezet. Dat kun je aanpassen met de tandwieltjes in het detailpaneel. Als je hem dan nog niet vindt is er blijkbaar geen tabblad waar dat tag benut wordt. In dat geval kan de Report viewer (boekje rechtsboven) uitsluitsel bieden. En als je dat ook niet hebt, kan Axiell het voor je aanzetten.

• Deze reactie is gewijzigd 23 uren, 1 minuut geleden door Rolf.
Weergave van 1 reactie thread
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven