Tags: datum_zoeken
- Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 dagen, 10 uren geleden door
Rolf.
-
AuteurBerichten
-
-
11 augustus 2026 om 10:18 #9369
Marjolijn van Beelen
DeelnemerDag allemaal,
Ik vraag me af of er in Axiell Collections (of via Designer) een manier is om een overzicht te maken van de standplaatsen van een groep objecten, op een specifieke datum in het verleden. Bijvoorbeeld: ik wil weten waar alle schilderijen zich bevonden op 1 maart 2026. Liefst doe ik dat dus zonder dat ik voor elk afzonderlijk record de standplaatsgeschiedenis in moet duiken.. Weet iemand of hier misschien een snellere manier voor is? Alvast bedankt!
Groet,
Marjolijn
-
12 augustus 2026 om 17:28 #9370
RolfSleutelbeheerderDag Marjolijn,
Binnen Collections (of Designer) zijn de mogelijkheden beperkt. Misschien is ChatGPT deel van de oplossing: maak een export naar XML, uploadt die en stel je vraag.
Tot zover de executive summary, nu even wat toelichting.
Stel dat je al je schilderijen bij elkaar hebt op objectnaam
OB = schilderijin het eerste zoekresultaat in Geavanceerd zoeken, dus set 1.Zijn je standplaats-datumvelden netjes ingevuld? Dat is zelden zo. Een overzichtje van de desbetreffende velden:
2A is huidige standplaats, 2C is datum huidige standplaats, LD is standplaats controledatum
ST is vroegere standplaats, SS is standplaatshistorie.begindatum, SE standplaatshistorie.einddatum
(ik werk liefst met tags, dat scheelt typfouten)In Geavanceerd zoeken:
Set 1 and 2A = *(geeft alle schilderijen met een huidige standplaats)
Set 1 and 2A = * and 2C = *(geeft idem met bovendien datum ingevuld)Ditzelfde doe je voor ST, SS en SE.
Dit geeft een indruk hoeveel schilderij-records überhaupt bruikbare gegevens bevatten. Zoals gezegd, als het allemaal netjes is ingevuld, dan zou ChatGPT (oid) uitkomst kunnen bieden. Het is het proberen waard.
Nu nog wat uitleg wat het zo lastig maakt. Wat is “op 1 maart 2026”? Als Gezicht op Delft na de restauratie (eind jaren ’80, meen ik?) niet van zijn plaats geweest is, dan vind je dat hopelijk met
set 1 and 2C <= "2026-03-01"Maar een schilderij dat half februari verplaatst is en eergisteren weer, voldoet aan
set 1 and (SS > "2026-02-14" WHEN SE < "2026-08-11")WHENzoekt binnen de occurrence van een veldgroep.ANDzoekt door alle occurrences, dat wil je in dit geval niet. Opmerking:WHENheeft nogal eens kuren.Merk op dat de datums die je moet opgeven heel verschillend kunnen zijn, om toch de schilderijen op te leveren die je zoekt.
De mogelijkheden in Collections zijn dus nogal beperkt. Zonder ChatGPT zou ik een export maken en een tijdje puzzelen met OpenRefine. Dat wordt een ander verhaal, maar als je wilt kunnen we daar zeker nog op doorgaan.
Ik hoop dat dit enigszins antwoord op je vraag is.
Groeten,
Rolf-
Deze reactie is gewijzigd 5 dagen, 10 uren geleden door
Rolf.
-
Deze reactie is gewijzigd 5 dagen, 10 uren geleden door
-
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.