Welkom! Forums Thesaurus Staanplaaten gestaffeld

Weergave van 2 reactie threads
  • Auteur
      Eef Hessels
      Gast

Tijdens de voorjaarsbijeenkomst van 28 maart jl. gaf het Stedelijk museum Amsterdam een presentatie van de standplaatsen hiërarchisch gestructureerd.
      Door op het plus teken te klikken werd de standplaats verder uitgevouwen.
      Kan iemand mij vertellen hoe dat wordt geprogrammeerd.

Rolf Blijleven
      Gast

Hallo Eef,

Dit is standaard in applicatie-versie 4.5 en hoger.

De truc (vergeleken met oudere applicatie-versies) is dat er een aparte database voor standplaatsen is, en dat records in die database ouders en kinderen kunnen hebben. Het is in wezen dezelfde constructie als met “is deel van”/”heeft als deel”, maar er zitten wat extraatjes in. De tags die je gebruikt voor standplaatsen kun je niet zelf kiezen.

Een aanzienlijk nadeel van die constructie is dat je in een uitdraai (werklijst), niet de standplaats in zijn hiërarchie kunt zien. Stel dat je hebt

gebouw D – kamer 5 – vitrine 6 – plank 3

In je record en in je uitdraai zie je alleen ‘plank 3′. Alleen in je zoekscherm zie je de hoger gelegen niveau’s.

Voor het Stedelijk heb ik een adapl’tje gemaakt dat dit oplost. Het is bedoeld voor gebruik in combinatie met een Word-sjabloon.

Is dit antwoord op je vraag?

Groeten
      Rolf

Rolf Blijleven
      Gast

Correctie:
      – in het record zie je in het veld voor standplaats alleen plank 3.
      – daaronder, in een veld dat onder water ‘context’ heet, zie je ‘gebouw D – kamer 5 – vitrine 6 – plank 3′. De inhoud van dat veld wordt pas opgehaald zodra je dat record bekijkt. Als je een werklijst van meerdere records uitprint, gebeurt dat niet, dan blijft dat veld dus leeg. En om daarom heen te werken heb ik een adapl’tje gemaakt.

Hint: als je echt hiermee aan de slag wilt, en als je een onderhoudscontract hebt, dan kun je een applicatie-upgrade aanvragen. Dat is gratis, maar er is wel een wachtlijst (meen ik). De helpdesk van Axiell weet hier meer van.

Tot zover.

Weergave van 2 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven