Tags: rechten
- Dit onderwerp bevat 2 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 weken, 2 dagen geleden door
Rolf.
-
AuteurBerichten
-
-
12 maart 2026 om 10:07 #9171
Mellanie
DeelnemerHallo allemaal,
Wij willen de rechten van onze foto’s in Axiell gaan invoeren, maar wij weten eigenlijk niet precies hoe dit moet. Het vraagtekentje laat ook geen uitleg zien. Hoe hebben jullie dit geregeld en in welke velden precies? Moet bijvoorbeeld bij het veld “type” cc-by-xx? En waar komt dan de link naar de website van cc-by?
Alvast hartelijk bedankt voor de tijd en hulp!

-
18 mei 2026 om 12:45 #9331
Julie Peterse
DeelnemerHoi Mellanie,
Ik zie dat deze vraag al wat ouder is, maar wij waren ook benieuwd welke rechtenvelden over het algemeen gebruikt worden bij andere musea. Omdat dit onderwerp al is aangesneden stel ik die vraag hier, maar ik weet niet of alle platformbezoekers het dan gauw zien? Misschien dat ik het ook als losse post plaats later.
Wij gebruiken Rechtenstatus (rechten.machtigingsstatus / Rc) om aan te geven of er wel of geen rechten op het object zitten en of er nog onderzoek gedaan moet worden. We gebruiken Type (rechten.type / Rt) met de opties auteursrecht, naburige rechten, portretrecht. We gebruiken ook Rechthebbende (rechten.verlener / Rh). De andere velden gebruiken we in principe niet, behalve als er bijvoorbeeld speciale informatie is over de gebruiksvoorwaarden. Sommige objecten vormen verder weer uitzonderingen. In de toekomst zouden we ook graag informatie over open content licenties-registreren. Wij zouden dan niet het veld ’type’ gebruiken, maar een apart veld Open contentlicentie (rC) met een drop-down met de verschillende soorten open content-licenties.
Hoe zit het eigenlijk bij andere musea? Zijn er onder jullie collega’s die meer velden standaard gebruiken, zoals Vervaldatum (Re) en Publiceren (Ri)? Zijn er collega’s die alle velden gebruiken? Heeft iemand ervaring/tips voor een werkwijze voor het registreren van licenties? Wat zijn jullie overwegingen (geweest) bij het wel of niet in gebruik nemen velden in het rechten-paneel?
-
18 mei 2026 om 17:18 #9332
RolfSleutelbeheerderHallo, hieronder zie je de mogelijke Rechten.types (tag Rt) die in gebruik zijn bij het Nieuwe Instituut. In het tabblad Rechten heet dit veld Toestemming.
Ik weet niet welk veld is bedoeld voor een link naar de licentie zelf, maar als je in de veldeigenschappen ziet dat het veld van het type Application is, dan is dat hem. Een werkende weblink kun je daar in kwijt.Dat Rechentabblad is vaak maar heel summier ingevuld. De Anne Frank Stichting is een uitzondering daarop (waar ik van weet). In 2017/2018 heb ik een aantal aanpassingen gedaan om het registreren van rechten meer in lijn te brengen met hun wensen toen. In 2018 hebben Lotte Baltussen en Cecilia Thoen daar een presentatie over gegeven op onze najaarsbijeenkomst, die vind je hier.
Ik weet niet of al die aanpassingen zijn meegekomen met de migratie naar Collections. Dat kan Julie misschien zeggen.

Tot zover even.
-
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.