Welkom! Forums Algemeen Openrefine

Weergave van 7 reactie threads
  • Auteur
      Annemarie
      Deelnemer

Open refine

Een aantal jaar geleden is hier interessante een lezing over geweest bij een bijeenkomst van de Adlib Gebruikersgroep. Vorig voorjaar werd er een workshop van ongeveer een uur over gehouden door Erfgoed Huis Zuid-Holland. Ik ben daarna gaan kijken of me een een ander lukt. Ik vroeg mij af, zijn er meer gebruikers die hier hun ervaringen over willen delen? Dan kunnen via dit forum ervaringen uitwisselen.
      Ik loop eigenlijk direct al vast als ik een export maak uit Adlib en deze wil importeren in Openrefine. De data die ik ophaal in Openrefine, kan ik totaal niet plaatsen. Het lijkt wel of het iets heel anders is.

Kortom het lijkt me leuk om te sparren en met anderen problemen en oplossingen te delen.

Ik hoor graag van jullie!

Annemarie

Soetkin Vanhauwaert
      Sleutelbeheerder

Dag Annemarie,

Leuk! Ik ben ook al even aan het kijken om onze data te schonen en volgde al een aantal workshops ivm Open Refine, maar ik raak ook niet echt op gang. Een groepje waarmee we samen kunnen opstarten en geregeld ideeën, tips, problemen kunnen uitwisselen en dat zo elkaar ook wat motiveert om eraan verder te doen lijkt me wel wat!

Wie doet nog mee??!

Soetkin

Rolf
      Sleutelbeheerder

Van OpenRefine weet ik niet veel, maar als het gaat om gegevens uit en terug in Adlib of Collections te krijgen, daar kan ik wel bij helpen. En ik ben wel benieuwd waar mensen zoal tegenaan lopen.

Je kunt sinds kort screenshots uploaden in dit forum. Dat kan helpen om vraagstukken inzichtelijker te maken.

groeten

Rolf

Inge van Stokkom
      Deelnemer

hallo Annemarie en Soetkin,

Ik doe graag mee. Ik heb ervaring met data opschonen met OpenRefine en denk dat jullie naar de lezing verwijzen die Alina en ik gegeven hebben op de gebruikersgroepdag. Leuk dat die inspirerend geweest is.

Annemarie, wat is het probleem met de export?

Annemarie
      Deelnemer

Beste Inge, (en natuurlijk ook Soetkin en Rolf!)

Wat leuk dat je reageert. Ons museum wil in de nabije toekomst over naar Axiell collections, en ik dacht misschien nu een goed moment om data op te schonen. Voordat we over gaan.

Soetkin en ik  dachten dat het misschien heel handig is om een soort van werkgroep te maken. Waar we verschillende  gebruikerservaringen kunnen delen. Kan via dit forum, maar misschien daarnaast ook via whatsappgroep….. Het zou natuurlijk goed zijn als meer adlib gebruikers zich hierbij aansluiten. (Of niet, want dat betekent dat er veel opgeschoonde databases zijn!?)

Na het bestuderen van de video op youtube van Alina en jou (helemaal uitgeschreven) dacht ik, dìt gaat me lukken. Maar helaas zoals eerder geschreven, ik struikelde al meteen.

Ik heb een export gemaakt, van het veld collectie ( een csv bestand) en geupload naar mijn prive laptop. Toen geïmporteerd in openrefine. Maar de geimporteerde data zag er gewoon heel anders uit (ander woorden….). Ik herkende de data niet eens. Je zou verwachten dat je dezelfde woorden/termen ziet maar ik zag heel andere woorden…..

Ik dacht ik begin met ‘ iets kleins’ om het programma openrefine een te leren kennen. Maar het ging dus meteen al verkeerd….

Van de week zal ik t weer oppakken en een screenshot sturen van wat ik te zien krijg in openrefine, is dat goed?

Soetkin, Rolf en ik hopen natuurlijk dat meer adlib gebruikers zich hierbij aansluiten!

Fijne avond,

Annemarie

Rolf
      Sleutelbeheerder

@Annemarie, heb je die csv al eens bekeken met een editor, zoals windows notepad/kladblok? Dan zie je de ruwe data die geëxporteerd is.

Annemarie
      Deelnemer

Het is zover!

We gaan aan de slag met een (online) werkgroep OpenRefine. Voorlopig staat de teller op 2 deelnemers, Soetkin en Annemarie; Inge (van Stokkom) en Rolf (Blijleven) helpen ons verder bij moeilijke knooppunten.

Onze eerste stap is het maken van een stappenplan, mbv: https://www.projectcest.be/w/images/Handleiding_data_opschonen_v1-1.pdf. Tijdens het eerste overlegmoment gaan we hiermee aan de slag, bespreken we dit plan en maken verdere afspraken voor het overleg de maand erop.

We zoeken nog meer liefhebbers die zich op onbekend terrein willen begeven! Mail naar soetkin.vanhauwaert@kuleuven.be en/of simon@bdmuseum.nl en we nemen contact op.

Onze samenkomsten zijn (voorlopig) gepland elke tweede maandag van de maand, om 14:00.

Rolf
      Sleutelbeheerder

Handige linkjes. Dit lijstje kan nog groeien.

1. De officiële installatiehandleiding
      2. CEST in Vlaanderen heeft een hele mooie introductie, toegespitst op Adlib en Cultureel Erfgoed.
      3. Victor de Boer heeft een serie tutorials op YouTube over Linked Open Data. (Zoek op YouTube naar “LD4D”.) Aflevering 3 gaat over het omzetten van data in tabellen (csv of Excel) naar RDF Turtle met behulp van Open Refine
      • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 10 maanden geleden door Rolf.
      • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 10 maanden geleden door Rolf. Reden: unordered list wordt weergegeven als tabel?
Weergave van 7 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven