Axiell migreert naar Azure

Welkom Forums Algemeen Axiell migreert naar Azure

Weergave van 1 reactie thread
  • Auteur

Laatst kregen wij een update van Axiell. Ze gaan migreren naar Microsoft Azure.

Axiell in de cloud bij Microsoft zijn er meerdere die vinden dat dit bezwaarlijk voelt? Afhankelijk zijn van een Amerikaanse cloud, moeten wij dat nu wel willen? En waarom kan dit niet Europees?

Of maak ik mij druk om niks? 😉

Rolf
      Sleutelbeheerder

Ik vind het een heel terechte vraag.

Ten eerste: "de cloud" is gewoon de computer van iemand anders, beheerd door iemand anders.

Microsoft adverteert met hun expertise op het gebied van ICT-beveiliging, en hackers nemen de uitdaging aan. Microsoft verdedigt zich met Ai-gegenereerde technologie tegen Ai-gegenereerde cyberaanvallen. Robots vechten tegen robots. Dat is technologie die de meeste ICT'ers niet zomaar zelf kunnen leveren, en die besteden dus de ICT-infrastructuur liever uit. Aan Microsoft.

Dat is niet zonder risico's.

Microsoft valt onder de jurisdictie van de Verenigde Staten van Amerika. Wat als Trump vervelend wil doen en Europa's ICT lam wil leggen? Hoe lang kun je zonder je data? Hoe lang kun je zonder je collectieregistratiesysteem? Dagen? Weken? Wat als je er ineens voor langere tijd niet meer bij kunt?

Microsoft's oplossing voor dit probleem heet 'Sovereine Cloud'. Volgens Fleur van Leusden, Chief Information Security Officer bij de Kiesraad, is dat net zoiets als vegan kipfilet. De servers van Microsoft mogen in Noord-Holland staan, hun eigenaar valt onder Trump, punt. (Van Leusden heeft een heel leuk en onderhoudend youtube-kanaal annex podcast. Van harte aanbevolen als je geïnteresseerd bent in ICT-beveiliging.)

Daar blijft het niet bij. Een serie artikelen van een voormalig Azure-technicus heeft in de ICT-wereld nogal wat aandacht getrokken. Kort samengevat: Microsoft heeft een gammel product te snel op de markt gebracht, en heeft vorig jaar 15.000 techneuten op straat gezet omdat de code wel door Ai geschreven kan worden.

What could possibly go wrong?

Ik heb geen oplossing, wel een advies. Stel uw leverancier de concrete vraag: Wat als Microsoft de stekker uit Azure in Nederland trekt? Is er een backup die niet onder beheer van Microsoft valt?

• Deze reactie is gewijzigd 2 dagen, 23 uren geleden door Rolf. Reden: missing link
Weergave van 1 reactie thread
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven