NDE termennetwerk en mapping naar Adlib / Axiell Collections domeinen

Welkom! Forums Thesaurus NDE termennetwerk en mapping naar Adlib / Axiell Collections domeinen

Weergave van 1 reactie thread
  • Auteur

Wanneer je gebruikt maakt van het NDE termennetwerk kun je de bron van de termen opgeven. Dit komt overeen met van welke thesaurus of authority file een term afkomstig is. Bij bijvoorbeeld RKD artist kun je verwachten dat het om namen van kunstenaars gaat.

Deze bron kun je dus prima gebruiken als je een kunstcollectie hebt en de vervaardigersnamen wilt valideren.

In Adlib en in Axiell Collections is de thesaurus onderverdeeld in “domeinen”, zo zijn er bijvoorbeeld domeinen voor materialen en activiteiten (en nog veel meer, enkele tientallen.

Dit is eigenlijk een heel andere ingang dan de bron, voor een veld wat gevalideerd is aan het domein “materiaal” zou je dus alle materiaalsoorten uit het NDE termennetwerk willen ophalen, onafhankelijk van de bron waarvan die term afkomstig is en enkel en alleen termen die materiaalsoorten aanduiden.

Weet iemand of dit mogelijk is in het termennetwerk en heeft iemand al eens een mapping gemaakt van voor welke Adlib domeinen je welke NDE bronnen kunt gebruiken (en hoe zo’n domeinfilter toe te passen) ?

Voor een goede koppeling naar het termennetwerk lijkt me dit van groot belang.

Groeten

Bert

Rolf
      Sleutelbeheerder

Hoi Bert,

bij mijn weten is zo’n mapping er niet. Hoe zie je het precies voor je? Voor elk concept (term) in elke bron een mapping naar de mogelijke domeinen waar het bewuste concept toe zou kunnen behoren? Dat lijkt me een zeer omvangrijke klus.

Er is wel een grove rubricering gemaakt, zie Sources.

Hoe is domein in Adlib/Collections eigenlijk ontstaan? In bijvoorbeeld Atlantis komt het op die manier niet voor.
      SKOS geldt i.h.a. als de standaard-ontologie voor thesauri. Mogelijk mis ik iets, maar ik zie geen class of property in SKOS die overeenkomt met domein/soort term.

Ik ben benieuwd.

Groeten,

Rolf

Weergave van 1 reactie thread
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven