Tags: geothesaurus
- Dit onderwerp bevat 4 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 maanden, 2 weken geleden door
Stephanie Buyle.
-
AuteurBerichten
-
-
14 maart 2025 om 10:37 #8881
Stephanie Buyle
DeelnemerGoedemorgen,
Momenteel zit het KIK in een migratietraject naar Axiell (laatste fase). Ik heb het project overgeërfd van een collega die op een pensioen is vertrokken. Er is mij altijd gezegd dat binnen het KIK het veel eenvoudiger is om coördinaten te linken aan een instellingplaats in Persons & Institutions in plaats van aan het object, aangezien het grootste deel van de objecten verbonden zijn aan een instelling of een persoon. Op dit moment begrijp ik niet zo goed hoe in de praktijk een instelling gelinkt kan worden aan de geothesaurus. Moeten hier toch aparte velden voor gecreëerd worden in P&I zoals we in Adlib al deden (dit was toen niet conform standaardapplicatie). Als iemand ons zou verder kunnen helpen, duizend maal dank.
Met vriendelijke groeten,
Stephanie Buyle
-
14 maart 2025 om 11:25 #8883
RolfSleutelbeheerderDag Stephanie,
In Personen & Instellingen zou je het veldgroepje Permanente identificatiecodes – overig kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld een URI naar de geothesaurus en/of Wikidata. Dat zijn weliswaar geen coördinaten, maar toch een unieke persistente URI voor de desbetreffende instelling.
Ik weet niet of jullie toekomstige applicatieversie velden bevat voor geografische coördinaten. In versies die ik ken zijn die er standaard niet, maar mogelijk in de meest recente modelapplicatie wel.
Voor zover ik weet worden coördinaten toegepast als men die instellingen wil weergeven op een kaart. Is dat de bedoeling (uiteindelijk)?
Groeten,
Rolf
-
14 maart 2025 om 15:34 #8884
Stephanie Buyle
DeelnemerDag Rolf,
Bedankt voor het antwoord. In de versie die wij hebben, lijkt er inderdaad niets voorzien. We zouden inderdaad die instellingen willen weergeven op een kaart (niet noodzakelijk binnen Axiell), maar wel op ons vernieuwde collectieportaal die momenteel wordt ontwikkeld. Als er binnen Axiell een mogelijkheid is om die locaties van de instellingen wel te tonen, is dat zeker een meerwaarde voor ons.
Groetjes,
Stephanie
-
14 maart 2025 om 16:00 #8885
RolfSleutelbeheerderHallo Stephanie,
ik zou verwachten dat je via een URI van geonames of wikidata ook de coördinaten kunt vinden. Dus dan zou je je instellingen eerst moeten reconcilen in geonames, en daarvandaan de coördinaten moeten kunnen vinden.
Ik zal deze vraag ook even onder de aandacht brengen in onze OpenRefine werkgroep. Daar zitten mensen in die hier meer van weten.
Hoe dan ook zul je inderdaad velden voor die coördinaten bij moeten maken, dus een licentie moeten hebben die dat mogelijk maakt (mbv Axiell Designer), of het door Axiell laten doen.
Groeten,
Rolf
PS: 10 jaar geleden hadden we een presentatie van het British Film Institute over een dergelijk project, waarbij echter alle locaties met de hand werden ingevoerd, met behulp van diverse aanpassingen in Adlib. Dat is waarschijnlijk niet de oplossing die je zoekt, maar wellicht toch aardig om even in te zien.
-
14 maart 2025 om 16:13 #8886
Stephanie Buyle
DeelnemerDag Rolf,
Bedankt voor de tip, de presentatie en de vraag te willen doorgeven.
Normaal gezien kunnen we zelf velden maken in Axiell via designer, dus dat zou moeten lukken.
Fijn weekend.
Groetjes,
Stephanie
-
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.