- Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 maanden, 3 weken geleden door
Mieke Nooijen.
-
AuteurBerichten
-
-
3 februari 2025 om 16:37 #8822
Mieke Nooijen
DeelnemerIn de AIS kun je zoeken op een term inclusief onderliggende narrower termen mbv de optie ‘generiek’. Nu wil ik zoeken op een non-descriptor term (used for) en dan het liefst ook die narrower termen van de descriptor term (use) meekrijgen. Weet iemand of dit kan? Of hoe dit anderszins op te lossen?
Ter verduidelijking:
Caribisch deel van het Koninkrijk is een descriptor used for ABCSSS-eilanden. Als ik zoek op trefwoord = ABCSSS-eilanden wordt de term overgezet naar Caribisch deel van het Koninkrijk en vind ik alle titels met dit trefwoord.
Maar als ik zoek op trefwoord generiek ABCSSS-eilanden vind ik niets. Is het mogelijk om te zoeken op ABCSSS-eilanden inclusief de onderliggende termen van het trefwoord Caribisch deel van het Koninkrijk?
-
6 februari 2025 om 10:53 #8826
RolfSleutelbeheerderHoi Mieke,
zo te zien kan generiek zoeken alleen op voorkeurstermen. Dat is wel een beetje jammer. Ik zou kijken of je in Adlib of Collections wel generiek kunt zoeken op niet-voorkeurstermen. Immers, wat heeft men überhaupt aan een niet-voorkeursterm als men er niet generiek op kan zoeken?
Resumé:
Als ik generiek zoek op ABCSSS* krijg ik inderdaad niks, maar als ik generiek zoek op ‘Caribisch*’ krijg ik 178 treffers. Daar zitten ook narrowers bij (Bonaire, Saba), en als ik zoek is gelijk ABCSSS* krijg ik 88 treffers en geen narrowers in de trefwoorden.
Wat zegt de documentatie? Gebruikersgids van Adlib versie 7.6, p. 251:
Als Use is ingevuld, mag er geen enkel ander veld zijn ingevuld want het huidige record definieert in dit geval in het Term-veld namelijk een niet-voorkeursterm.
Dus NPT’s (non-preferred terms) mogen geen narrowers hebben! In de praktijk wil dat nog wel eens anders zijn.
Wat ook nog voor verwarring kan zorgen (p. 252):
In modelapplicaties ouder dan versie 4.2 is het niet zo dat Adlib, nadat u aan een (niet-voorkeurs)term een voorkeursterm (use) toevoegt, automatisch de al eerder ingevoerde (niet-voorkeurs)termen in catalogusdatabases gaat wijzigen. [maar moet je dat met de hand doen – RB] In modelapplicaties 4.2 en hoger daarentegen worden niet-voorkeurstermen in catalogusrecords wel automatisch bijgewerkt naar een nieuwe voorkeursterm.
Dus samengevat: als het werkt zoals zou moeten, zijn er helemaal geen catalogusrecords meer waar de NPT in voorkomt. Dus daarmee is dit gedrag wel te verklaren. Niettemin wordt het nut van NPT’s hiermee wel enigszins ondergraven, lijkt mij. Misschien iets voor een feature request in het Ideas Portal?
Is dit enigszins antwoord op de vraag?
-
6 februari 2025 om 11:31 #8827
Mieke Nooijen
DeelnemerHoi Rolf,
Dat is zeker een antwoord op mijn vraag. Dank voor het uitzoeken.
Ook in Collections werkt generiek zoeken op een niet-voorkeursterm niet. Ik ga het in de Ideas Portal vermelden.
Ik meen me te herinneren dat het voorheen wel kon (in vorige versies AIS), maar ben er niet zeker van. We gebruiken overigens Collections 5.1 en de NPT’s hebben geen narrowers.
-
-
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.