Welkom! Forums Algemeen Collections – Bibliotheek

Weergave van 2 reactie threads
  • Auteur
      Herms
      Sleutelbeheerder

Sinds enkele weken zijn we als Museum en als Bibliotheek over op Collections. Het is een leerweg met vallen en opstaan. Waar ik nog niet uitkom:  als ik in de bibliotheekcatalogus een werk en ook het exemplaar wil verwijderen, hoe doe ik dat? Moet ik dat dan zowel uit de Werken als uit de Exemplaren? En de vervolgvraag: ik heb een pointerfile met 62 Werken die verwijderd moeten worden. Hoe verwijder ik in een vergelijkbare actie de 62 bijbehorende Exemplaren?

Rolf
      Sleutelbeheerder

Je zult op de een of andere manier de exemplaren moeten selecteren. Over het algemeen hangen exemplaren (ITEMs) aan Werken via het veld Heeft als deel. Ik zou het zo doen:

• haal die pointerfile op, en selecteer alle records.
      • exporteer het veld Heeft als deel (in een record even boven dat veld hoveren, dan zie je hoe het heet) naar een csv bestand. Dan krijg je exemplaarnummers. Je zou ook de linkreferentie van Heeft als deel kunnen exporteren (dat kan in Collections), dan krijg je recordnummers van die exemplaren. De linkref vind je onder het tabje Link info, als je rechtsklikt op het veld en Eigenschappen (properties) kiest.
      • met een editor (bijvoorbeeld Notepad++) doe je een extended zoek/vervang van de harde returns \r\n door “,” de bedoeling is dat je lijst niet meer onder elkaar staat, maar achter elkaar gescheiden door “,”
      • De quotes zijn nodig als je koppelstreepjes of spaties in je exemplaarnummers hebt. Dat is de reden dat ik zelf liever linkrefs exporteer, dat zijn getallen en dan kun je volstaan met een komma als scheidingsteken.
      • Nu heb je bijna een zoekzin. Met exemplaarnummers zet je er IN = voor, met recordnummers %0 = (procent, nul). Let op dat er aan het eind geen komma of komma-quote meer staat.
      • Die zoekzin plak je in Collections in geavanceerd zoeken.  Dan heb je je exemplaren bij elkaar en die kun je dan wegsmijten.

Je zou ook eerst kunnen kijken wat er gebeurt met 1 Werk en 1 Titel. Ik vermoed dat je ze elk apart moet weggooien, en dus apart moet selecteren.

Er zijn ongetwijfeld meer wegen die naar Rome leiden. Deze methode ben ik gewend, ik heb in mijn Notepad++ macro’s om die lijsten te maken. Het kost mij geen minuut. Alleen heel lange zoekzinnen (meer dan ca 20.000 karakters) moet je opsplitsen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Ik ben ook benieuwd naar andere oplossingen!

Herms
      Sleutelbeheerder

Dank Rolf voor je reactie. Direct geprobeerd (na mijn vakantie). Gemerkt dat er enorm verschil is tussen ” en ” en “. Alleen de rechte werken. En dan niet alleen zoeken op IN, maar ook op nt! Volgens mij krijg je dan het gewenste resultaat om te verwijderen, Werk en Exemplaar.

IN= “Lit.doc. 00124”, “Lit.doc. 00502” etc. or nt= “Lit.doc. 00124”, “Lit.doc. 00502” etc.

En in principe zou Collections, als je het werk verwijdert, daarmee automatisch ook het Exemplaar verwijderen. Maar omdat ik geen verwijderrechten heb, kan ik dit niet testen.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door Herms.
      • Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door Herms.
Weergave van 2 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven