Tags: bibliotheek
- Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 5 maanden geleden door Rolf.
-
AuteurBerichten
-
-
6 maart 2019 om 15:22 #2519HermsSleutelbeheerder
Dag, in Bibliotheek-Adlib is het veld Uitgever gekoppeld aan de thesaurus Personen en instellingen. Dat heeft voordelen, maar ook een belangrijk nadeel. Bijvoorbeeld elke naamsverandering van een uitgever betekent een extra thesaurusterm en dus vervuiling. De schrijfwijze van de uitgeversnaam in het boek is ‘bepalend’. Hoe lossen jullie dit op? In ons idee zou de koppeling tussen uitgeversnaam en Personen en Instellingen verwijderd moeten worden, bovendien, wie zoekt er op adresgegevens etc. van een uitgever?
Graag jullie reacties. -
11 maart 2019 om 11:21 #2521Bram BoerboomModerator
Wat extra achtergrond (namens het Nederlands Openluchtmuseum): het veld ‘Uitgever’ is nu in zo’n 30.700 records ingevuld. Het aantal verschillende gebruikte namen is zo’n 12.500. Het overgrote deel (bijna 9.300) wordt niet vaker dan één keer gebruikt, maar gemiddeld dus twee tot drie keer. De records in personen/instellingen bevatten nauwelijks extra gegevens.
N.B. We zijn ervan op de hoogte dat het ‘ontkoppelen’ van een veld inhoudt dat je de gegevens opnieuw moet importeren, omdat (in het geval van de uitgever) in het record van de titel alleen een verwijzing naar de naam is opgeslagen (uitgever.lref), niet de naam zelf. We hebben er al vaker voor gekozen om een veld te ontkoppelen.
-
14 april 2019 om 19:10 #2634RolfSleutelbeheerder
Hallo heren,
De verschillende benamingen van één en dezelfde uitgever zou ik in P&I elkaars equivalent maken. Bijvoorbeeld Het Spectrum en Prisma. Als je zoekt op uitgever Het Spectrum, dan krijg je ook boeken van Prisma. Een correct gespelde, volledig naam van een uitgever, lijkt mij geen “vervuiling”.
Maar ik ben ook benieuwd hoe andere bibliotheken hiermee omgaan.
Rolf
-
15 april 2019 om 07:46 #2635HermsSleutelbeheerder
In een aantal gevallen heb je met deze optie gelijk Rolf. Maar in de gevallen dat uitgevers samengevoegd worden of splitsen. Dan is het niet terecht om daar een equivalent van te maken. Hoe zou je de geschiedenis van (de naam van) de uitgeverij het beste kunnen opslaan zodat de zoeker alle naamsvarianten krijgt?
-
15 april 2019 om 08:41 #2636RolfSleutelbeheerder
Wil je de geschiedenis van naamsvarianten registreren, dan zou je geboorte- en sterfdata voor jaar van oprichting en opheffing (of fusie), maar – ik weet het niet – volgens mij heeft Adlib niet in die mogelijkheid voorzien, en ik weet niet of er een bibliotheeksysteem is dat er wel in voorziet. Het komt neer op slim zoeken door de bibliothecaris m/v.
Stel je zoekt een titel op uitgever.
Als je equivalenten niet invoert, dan moet je zeker weten welke uitgeversnaam het betreft. Is dat niet het geval en weet je wel jaar van uitgave, dan zou je eerst de juiste uitgeversnaam in P&I moeten zoeken op datum (na … en voor …) , en dan alsnog op exacte uitgeversnaam zoeken met jaar van uitgave.
Als je wel met equivalenten werkt, dan hoef je die exacte uitgeversnaam niet te weten. Het zoekresultaat op [jaar van uitgave X AND uitgever A], waarbij uitgever A na jaar X is gefuseerd met uitgever B tot uitgever C, bevat ook resultaten van B, maar niet van C (want die heeft in jaar X nog niet gepubliceerd).
Dan is de vraag welke van de twee je voorkeur heeft.
En nogmaals, een een goed geregistreerde uitgeversnaam, ook al heb je er maar 1 publicatie van, lijkt mij geen vervuiling.
-
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.