Welkom! Forums Thesaurus Getty Vocabularies AAT in Adlib XML Reageer op: Getty Vocabularies AAT in Adlib XML

Rolf
Sleutelbeheerder

Hoi Linda,

Dank je! Het genoegen was geheel wederzijds 🙂

Welke velden je met de AAT willen koppelen, hangt af van het object en context. Voor archeologische vondsten gelden andere criteria dan voor schilderijen, en binnen schilderijen gelden voor katholieke iconen waarschijnlijk andere criteria dan voor moderne kunst. Het lijkt me een goed idee om die verschillende deelgebieden enigszins in kaart te brengen.

Daarna helpt dit Excel-sheet (ThesauVelden.xlsx) (hoop ik) bij het maken van keuzes. Je vindt hierin alle thesaurusvelden in collect (museumcatalogus) en document (bibliotheekcatalogus). Je ziet de veldnamen ‘onder water’; op het tabblad heten deze velden meestal anders, maar met gezond verstand kun je ze wel vinden. Er zijn lijsten voor applicatieversie 4.2 en 4.5.1.

Ik heb die velden onderverdeeld in Ja, Nee en ?, maar dat is my best guess, jouw situatie kan heel anders zijn.

Concreet: velden die in aanmerking zouden kunnen komen voor AAT-koppeling, zijn: alle associatie-velden, alle iconografie-velden, alle trefwoorden, materiaal, techniek, school/stijl, en alle periodes (vervaardiging). Daarnaast zijn er veel vraagtekens. Voor archeologie zou periode goed zijn, maar verder? Ik weet het niet, maar er zijn meerdere archeologen onder onze leden, die daar wel een gefundeerde mening over zouden kunnen hebben.

Verder, heel belangrijk: de AAT is niet het antwoord op al je wensen! Ik som even op:
– de bronnen van de RCE, zoals de erfgoedthesaurus, zijn voor streekgerelateerde onderwerpen (bijvoorbeeld klederdracht) meer geschikt.
– Geografische informatie, zoals TGN, ErfGeo, misschien wel Open Street Map als je coördinaten wilt opnemen – daar moet dan wel wat voor worden aangepast, want standaard-Adlib voorziet daar niet in.
– Persoonsinformatie, zoals ULAN, RKD-Artists, Wikidata…
– Bibliografische informatie – hier ben ik niet goed in thuis, maar voor artikelen kun je denken aan DOI-links.

Het houdt dus niet op bij de AAT. Welke andere bronnen we gaan aanbieden voor koppeling met Adlib (if any) hangt af van de vraag uit het veld. We willen graag van jullie horen!

Is dat antwoord op je vraag?

Groeten
Rolf

• Deze reactie is gewijzigd 5 jaren, 7 maanden geleden door Rolf.
Scroll naar boven