Dit jaar vond de European User Conference van Axiell plaats in het British Film Institute (BFI) Southbank Londen. Ik (Esmee Heil) was vanuit het bestuur van de Adlib Gebruikersgroep aanwezig. Het programma was opgedeeld in twee dagen. De eerste dag begon met een welkomstwoord van Stephen McConnachie van het BFI. Vervolgens werd door Maria Wasing (COO & Executive Vice President Axiell) globaal uitgelegd wat de toekomstvisie is en door Andrea Boyes (Global Product Manager) hoe de roadmap eruit ziet. Naast Axiell Collections wordt Axiell Go ontwikkeld. Axiell Go kun je gaan gebruiken naast je collectiemanagementsysteem (CMS) en is ontwikkeld voor mobiele apparaten. Go zal ook het ‘gezicht’ worden van Axiell Flow, wat weer te gebruiken zal zijn om de workflow te bevorderen. Axiell is bezig een nieuwe CMS stack te bouwen, omdat de huidige beperkingen heeft.
Na deze introductie van Axiell, volgde er een collectie management discussion panel met leden van de UK-gebruikersgroep. Ze praatten onder andere over het veilig laten invoeren van objectgegevens in je CMS door vrijwilligers. Crowdsourcing werd besproken en de vraag werd gesteld hoe je conservatoren het beste kunt laten werken in je CMS. De conclusie was vooral dat iedereen tegen dezelfde dingen aanloopt.
Na de lunch werd het programma opgedeeld in vier groepen: workflow & movements, online engagement, archives en public libraries. Ik heb sessies gevolgd in de eerste twee groepen. Het waren gebruikersverhalen van instellingen die een van de Axiell-systemen gebruiken. Zo sprak Mark Pajak van Bristol Culture over hoe ze audiotours beschrijven en beheren in de events module van Emu.
Het National Trust for Scotland liet zien hoe ze Adlib en Dams naast elkaar gebruiken. Om die twee met elkaar te laten synchroniseren gebruiken ze Collections Information Integration Middleware (CIIM).
Phil Edgar van Museum of Zealand Te Papa vertelde over hun online engagement. Voordat mensen een foto kunnen downloaden van hun collectie online, wordt ze gevraagd om in een formulier in te vullen waarvoor ze het beeld gaan gebruiken. Phil liet ons hele diverse interessante reacties zien. Een van de redenen waarom ze dit doen is vanwege de persoonlijke verbinding en je ziet wat de collectie kan betekenen voor mensen.
Naureen Ali liet ons zien hoe ze Adlib gebruiken in The Institute of Ismaili Studies om workflows in bij te houden.
Jo Thomson van National Museums Scotland vertelde over hoe ze het acquisitieproces in Adlib vastleggen. Zo hebben ze alle gegevens over (lopende) acquisities bij elkaar. Tevens wordt er bijgehouden waarom objecten niet worden aangenomen.
Voor de laatste lezingen van de eerste dag werden de groepen opgedeeld in grote, medium en kleine organisaties. Tom Smith van het Imperial War Museum gaf een lezing over Adlib improving the User Journey. Ze hebben bij een aantal werkprocessen bekeken hoe het nu wordt gedaan en hoe het beter zou kunnen door te kijken wat huidige standaarden zijn en of bepaalde technologie daarbij zou kunnen helpen.
The Academy of Motion Picture Arts and Sciences vertelde over hun digital management services. Dat bestaat uit een platform van verschillende systemen, waaronder Adlib.
Durham University gaf een presentatie over het integreren van Adlib Museum met een afbeeldingen verzameling en Discovery platform.
Na deze eerste dag vol lezingen werden we verwend bij de avondreceptie met een hapje en een drankje.
De tweede dag is ingedeeld in vier groepen: Calm, Adlib & Axiell Collections, Emu en Mimsy XG. Uiteraard zat ik bij de Adlib sessie. René van den Heuvel vertelde over het bestaan van het ideeën portaal voor Axiell Collections. Je kunt daar ideeën plaatsen en stemmen op andere ideeën. René benadrukte dat Axiell Collections echt de toekomst is voor Adib gebruikers, een overstap wordt geadviseerd. De meeste Adlib functionaliteit is nu beschikbaar in Collections. Daar staat tegenover dat Collections functionaliteiten heeft die Adlib niet heeft. Het verschil hierin zal groeien. Je kunt Adlib en Collections naast elkaar gebruiken, mits je niet de nieuwe features van Collections overneemt. Er werden een aantal pas toegevoegde features getoond van Collections. Een voordeel kan zijn dat je de interface view geheel persoonlijk kunt instellen. De development roadmap voor Axiell Collections ziet er als volgt uit: Axiell Go integration, Axiell Flow, Linked Open Data, Support for External Vocabularies, GIS funcionality (Geographic Information System), Axiell Arena integration (discovery portal for library/archives).
Rosie Forest gaf een lezing over verandermanagement in het Imperial War Museum. Haar belangrijkste boodschap was dat je heel bewust en zeker moet zijn voor je iets gaat aanpassen in je applicatie. En als je dat al doet, documenteer heel duidelijk wat je verandert, wanneer en waarom.
Pam Babes en Agnus Kneale van National Museums Scotland vertelde over hun ervaring met het integreren van Axiell Collections met hun Adlib applicatie. Ze besloten om over te gaan op Collections, vanwege performance issues en Collections zou goed werken naast Adlib. Ze liepen echter tegen verschillende uitdagingen van Collections aan: het is nog niet af, veel bugs, niet alle functionaliteit doet het etc. Daartegenover vinden ze de look en feel van Collections wel heel mooi, het laat afbeeldingen mooi zien en er is veel nieuwe functionaliteit.
Frederik Andersson en Julie Melin van Statens Historiska Museer hielden een lezing over hoe zes musea met in totaal drie systemen samen in één nieuwe organisatie zijn gaan werken. Ze lieten hun Axiell Collections zien en hoe ze verschillende typen beeld en media beheren.
Als laatste gaf Benjamin Doty (Axiell Software training consultant) nog wat tips en tricks over Adlib & Axiell Collections. Bijvoorbeeld dat er een knop ‘Link overview’ in Adlib en Collections is, waarmee je kunt zien waaraan een record gelinkt is.
Voor het middagprogramma waren diverse tours georganiseerd. Zo werd ’s middags de National Theatre Archives bezocht. Hier wordt vanaf 1963 alles bewaard en opgeslagen van elke theatervoorstelling. Alle objecten zijn opgeslagen in een CMS met naam en standplaats. Zo is bijvoorbeeld een Shakespeare voorstelling uit 1967 bewaard gebleven met alle originele manuscripten met aantekeningen van de regisseur, maar ook de schetstekeningen van de kleding. De archieven zijn op afspraak open voor publiek.