Programma & inschrijvingsformulier voorjaarsbijeenkomst 2017

De voorjaarsbijeenkomst van de Adlib gebruikersgroep vindt plaats op dinsdag 30 mei 2017 in het Noordbrabants Museum te ‘s-Hertogenbosch. Vanaf 10 uur kunt u zich aanmelden aan de entree van het museum. Meer informatie over de locatie vindt u op de website van het Noordbrabants Museum.

Toegang voor leden van de Adlib gebruikersgroep is gratis. Aan niet-leden vragen we een bijdrage van 25 euro.

Programma:

10.00 – 10.30 Ontvangst met koffie en thee

10.30 – 10.45 Mededelingen van het bestuur

10.45 – 11.00 Welkomstwoord Noordbrabants museum

door Alies Baan, bibliothecaris Noordbrabants museum

11.00 – 11.30 Adlib in het Amsterdam Museum

door Judith van Gent, Hoofd E-Collectie/Conservator @ Amsterdam Museum
Het Amsterdam Museum is sinds 2002 een intensieve gebruiker van Adlib. Adlib wordt ingezet voor het beheer van de collectie, voor de bibliotheek en voor het beheer van de digitale bestanden, maar ook voor de publicatie van de collectie op internet. Begin dit jaar hebben we twee grote projecten gedaan: de Adlib applicatie en alle gekoppelde bestanden zijn naar de hostingserver van Axiell gemigreerd en de oude museumtrackers die sinds 2011 voor de verplaatsingen van objecten werden gebruikt zijn door iPhones vervangen. Wat waren onze afwegingen en welke problemen kwamen we tegen?

11.30 – 12.00 CollectieCentrum Nederland: 4 collecties onder 1 dak. Betekent dat ook 1 collectieregistratiesysteem?

door Eric Jan Krupe, projectleider ICT voor CC NL
Het Nederlands Openluchtmuseum, Paleis Het Loo, het Rijksmuseum en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed bouwen samen het CollectieCentrum Nederland (CC NL) in Amersfoort. Het gezamenlijke depot voor de rijkscollecties zal ruim 30.000 m² beslaan en opent naar verwachting in 2020 zijn deuren. Eén van de CC NL partners gebruikt het collectieregistratiesysteem TMS en de drie andere gebruiken verschillende versies van Adlib. Wat is gegeven deze situatie de beste oplossing om de gezamenlijke collectie in CC NL te beheren: één nieuw collectieregistratiesysteem of het toevoegen van een vijfde wiel aan de (collectieregistratie)wagen?

12.00 – 12.30 Iconclass

door Reem Weda, informatiespecialist RKD
Iconclass is een classificatiesysteem voor de onderwerpen in figuratieve kunst, dat wordt toegepast door een kleine maar toegewijde gebruikersgroep wereldwijd. De opkomst van Linked Open Data en hubs als Europeana hebben gezorgd voor hernieuwde interesse. Via de codes kunnen er – geautomatiseerd – verbanden in, en tussen, collecties worden gevonden die eerst onzichtbaar waren. Deze functionaliteit wordt echter nog niet vaak benut. Bij het toekennen van codes aan objecten is de IconClass-browser handig gereedschap. Reem Weda van het RKD laat zien hoe u dit kunt inzetten, en biedt een kijkje in de perspectieven die dat opent.

12.30 – 14.00 Lunch en netwerktafels

Op informele manier netwerken met collega’s rond specifieke thema’s aan de tech-tafel, helpdesk-tafel, bibliotheek-tafel, vrijwilligers-tafel of droom-tafel. Bij de helpdesk-tafel is een helpdesk-medewerker van Axiell aanwezig.

14.00 – 14.30 Visuele Thesaurus voor Mode & Kostuums

door Ykje Wildenborg, MoMu Fashion Museum Antwerp
Sinds november 2015 werkt MoMu samen met tien Nederlandse en Vlaamse musea aan een computerleesbare thesaurus, de Visuele Thesaurus voor Mode & Kostuums. Het einddoel: het werkveld motiveren links naar standaardterminologieën te integreren in objectbeschrijvingen. Naast de ervaringen deelt deze lezing de bruikbare tips die het project heeft opgeleverd.

14.30 – 15.00 SARA, a new national collections management system for the Danish Museums

door Henrik Jarl Hansen van de Deense musea
The project has as goal developing an infrastructure consisting of a national museum database with applications for registration, location control, digital asset management and geographical reference for all state and state recognized museums in Denmark. SARA is implemented in Axiell Collections and will be launched Medio December 2016 with data from almost 100 museums. More will follow during 2017. SARA will among others help to ensure a national overview of the Danish museums’ collection, increase the quality of data, ensure the data will be accessible and reusable for the museums themselves, as well as for the public via a public interface.

15.00 – 15.15 Pauze

15.15 – 16.15 Mededelingen van Axiell ALM Netherlands door Bert Degenhart Drenth

16.15 – 17.00 Borrel en napraten

Wegens omstandigheden kan de voorziene presentatie over ‘Web widgets met Open Data’ van Ad Aerts niet doorgaan. 

Schrijf je nu snel in!

Selecteer een geldig formulier
Scroll naar boven